fredag 15 mars 2013

Utter i bäcken. -------- Otter in the stream.

Ett nytt fint hemmakryss blev det idag! När jag kom ner till bäcken för att kolla till minkfällan som står där så hade ett djur varit uppe på det lilla brofundamentet och lagt en skaplig hög spillning där. Att det inte var mink kunde jag konstatera direkt då de har helt annan spillning, och det var även några stora tassavtryck i snön. Om man nu vill drista sig till att lukta på skiten så luktar utterspillning inte illa som minkspillningen gör, så det var bara att stoppa dit min egna nos och sniffa lite. Och det luktade inte illa så artbestämningen var klar där. Tassavtrycken var ca 5 x6 cm stora och så stora tassar har inte en mink, så jag fick lägga mitt objektivlock bredvid som referens.

 Utterspår. ----- Otter track.

  Utterspår. ----- Otter track.

 Utterspillning. -------- Otter manure.

Mycket av innehållet var våra kräftor, men det är det värt att ha haft en utter i vår bäck.
Otter manure with bits of ours crayfish, but it´s worth it to have a otter in our stream.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar