måndag 18 mars 2013

Varför tog jag inte med stativet?

Ja, det är en bra fråga med tanke på gårdagskvällen. Jag var på väg hem från Katrineholm efter mitt föredrag om vår Vilthjälp och en av mina andra döttrar var med och ville gärna se kometen även hon. Den yngsta var ju med när jag fotade den för ett par dagar sedan så nu var det den äldstas tur. Vi stannade en bit söder om Söderköping och klockan var kring 19:30, vi hade fri sikt åt Väster och snart nog så upptäckte vi kometen som nu var lite högre upp på himlen än för ett par dagar sedan. Det gick att se den för blotta ögat om man visste var den var och i handkikaren så var den riktigt fin. Miljön där vi såg den hade gjort sig perfekt för ett foto, men tyvärr så var ju stativet hemma och slutartider över 5 sek klarar man ju inte på frihand hur gärna man än vill. Som ett plus och ännu mer irritation att ha ett kvarglömt stativ så fick vi uppleva ett annat av rymdens fenomen. Det var ett norrsken som visade sig uppe i skyn och det hade nog det också kunna gjort sig bra på bild. Just nu så har det varit ganska mycket aktivitet på solen och detta gör att vi har möjlighet att få se norrsken även en bra bit söderut i Sverige, så det är bara att hålla kameran beredd och hålla koll uppåt  efter mörkrets inbrott. Kometen kommer att vara kvar ett tag till däruppe så om ni har möjlighet så ska ni ge er ut vid ca 19:30 tiden och spana åt det håll där himlen är som ljusast och en ganska bra bit över horisonten kommer ni att upptäcka kometen. Har ni en vanlig handkikare så är chanserna goda att få se den riktigt bra för att sedan försöka hitta den med kameran och kanske ta någon bild på den.

Här har jag använt en slutartid på 10 sek och kometen har blivit utdragen pga jordrotationen.
Övriga inställningar var F 5,6.    ISO 400.    med 400 mm obektivet

Tekniken för astrofotografering är att ha kameran på ett stativ, använda trådutlösare, och har er kameran spegeluppfällning innan bilden tas så använder man det. Annars kan man använda fördröjd exponering med ett par sekunder för då fälls spegeln upp innan bilden tas och kameran hinner stabilisera sig så man slipper rörelseoskärpa. Koppla även bort den automatiska fokuseringen och ställ skärpan manuellt, man kan ställa skärpan på månen som syns bra just nu. Exponeringstid är svårt att säga, men öppna bländaren så mycket som möjligt och prova er fram med olika tider från ca 5 sekunder och uppåt. ISO-talet styr lite hur lång exponeringtid som behövs, men försök att använda ganska låga tal för att minska grusigheten i bilden.
Vid exponeringtider över 10 sekunder så gör Jordrotationen att måne, stjärnor och kometer blir lite utdragna, men det får man ta om man inte vill gå in på riktigt avancerade tekniker för att kompensera rotationen. Vilket jag ska göra vid tillfälle. Och om ni ska ge er ut i mörkret så glöm inte en liten ficklampa för även om ni känner er kamera väl så går det åt när man ska göra sina inställningar i mörkret.
Lycka till.


2 kommentarer:

  1. Jättebra tips! Jag tror jag var ute lite för tidigt igår, lite för ljust på himlen för att se kometen. Ikväll är det alldeles mulet så jag gör ett nytt försök en annan dag. Till dess hinner jag ju plugga på hur spegeluppfällningen fungerar på min kamera.

    SvaraRadera
  2. Jättebra tips....när kommer nästa komet förbi :-) nu vräker snön ner , suck

    SvaraRadera