tisdag 26 maj 2015

Fästing. ---------- Tick.

I år verkar det vara väldigt gott om fästingar ute i naturen, men jag har klarat mig än så länge. Däremot på vår katt har vi plockat mängder fram tills nu. Hon tycker att de kliar och är väldigt obehagliga, så när vi ska ta bort en så ligger hon helt stilla tills den är borta. Jag själv brukar bli ganska uppäten av fästingar, men det verkar som att de inte tycker jag är så smaklig i år. Otroligt nog har jag inte drabbats av någon fästingburen sjukdom än trots alla bett. TBE är jag vacinerad mot och Borelia slipper man oftast om man tar bort fästingen inom 24 timmar efter att den satt sig fast.
TBE smittar genom fästingens saliv som den utsöndrar direkt vid bettet, men borelia är maginnehåll som den stöter upp för att få i sig den sista droppen blod innan den släpper sitt grepp.
Onödigt, äckligt vetande kanske, men det finns kanske någon som tycker infon är intressant.

 Närbild fästing. -------- Close up tick.

2 kommentarer:

  1. I hope you stay away from those ticks, I have read that they are dangerous to cats , maybe in another country.

    SvaraRadera
  2. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    SvaraRadera