söndag 17 maj 2015

Ringmärkning hemma. --------- Birdringing at home.

Idag var det dags för årets andra ringmärkning hemmavid och det gick bra även denna gång då jag kunde fånga 36 fåglar av 13 olika arter. Flera av de kontrollerade fåglarna var märkta de två senaste åren av mig och man slutar aldrig fascineras av hur en liten Lövsångare på 7 gram klarar resan Afrika fram och tillbaka flera gånger.

CES-Ringmärkning 2015-05-17

Märkta:                                                              
Svartvit flugsnappare
5
Lövsångare
1
Trädgårdssångare
1
Bofink
3
Blåmes
1
Nötväcka
1
Talgoxe
6
Pilfink
1
Grönfink
4
Stare
1
Summa
24

Kontroller:
Talgoxe
1
Svartvit flugsnappare
3
Nötväcka
1
Större hackspett
1
Lövsångare*
2
Bofink
1
Entita
2
Stenknäck
1
Summa
12

* De kontrollerade Lövsångarna var märkta här hemma 2012 och 2013









 Arg Stare. -------- Angry Starling.


4 kommentarer:

  1. Oj där hade du kunnat få ett riktigt tjuvnyp .Jag har en snällare fågel på min blogg idag ,jag bestämde att det är en bofinkshona ,hoppas jag har rätt ,Nette

    SvaraRadera
  2. He looks a little cross, but those feathers, truly beautiful with green shining in places.

    SvaraRadera
  3. Att de kan använda näbben och göra livet surt för dig förstår jag redan. Men händer det aldrig att de rivs med klorna? Håller med dig om migrationen, ett under att de klarar av den (och hittar tillbaka hem).
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del fåglar använder klorna till att försvara sig med (ugglor och rovfåglar), men även hackspettar har vassa klor. // Urban

      Radera