torsdag 27 oktober 2016

En liten Ölandstripp.

Jag hann med en tur till Öland innan eftermiddagspasset på jobbet idag och målet var att med lite tur få något nytt kryss. Innan jag var tvungen att åka hem vid 13-tiden så hann jag med två nya livskryss och ett inköp av en ny tubkikare. Så det blev X 337 och 338 på Sverigelistan!
Vädret var underbart efter flera dagars regn och blåst och det var en ren fröjd att få se solen igen samt få skåda lite fågel och träffa likasinnade.
Eftersom vädret redan blev bättre igår kväll så hade många fåglar sträckt iväg under natten vilket hade gjort att det var lite uttömt i markerna, men det fanns fortfarande mycket kvar att se.
Efter resultatlöst letande efter en Sibirisk Järnsparv på några ställen så drog jag vidare och fick se en Bergstajgasångare istället och den visade upp sig fint men tyvärr så blev bilderna på den dåliga. Efter inköpet av tubkikaren så kom det ett larm om att den Sibiriska Järnsparven nere vid Ottenby var sedd igen, så det var bara att åka tillbaka ner dit och efter lite väntande så kom den hoppande på marken 25-30 m ifrån mig. Det var även gott om orädda gärdsmygar överallt, så även de hamnade på minneskortet i kameran.

 Sibirisk järnsparv. ----- Siberian accentor.

  Sibirisk järnsparv. ----- Siberian accentor.

Gärdsmyg. --------Eurasian Wren.


2 kommentarer:

  1. Intressant med dessa nya arter som korsar vår landremsa. Antar det har med klimatförändring att göra? Själv spanar jag ivrigt efter azurmes, men den lär väl knappast i första taget dyka upp i hemtrakterna...
    / Deerhunter

    SvaraRadera